Czym jest SEO?
Ostatnimi czasy na rynku pojawiło się mnóstwo firm oferujących usługi pozycjonowania SEO. Duża część z tych firm na swoich stronach internetowych nie przedstawia dokładnych opisów, czym tak naprawdę się zajmują, kryjąc te informacje jako tajemnice handlową. Pierwsze co powinno nam się nasunąć na myśl, to pytanie „Czym tak naprawdę jest SEO i czy nie mogę tego zrobić samemu?”.
SEO jest skrótem od angielskiego Search Engine Optimization (Optymalizacja wyników wyszukiwarki) co oznacza podnoszenie pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania dla różnych słów lub zdań wpisywanych przez użytkowników. Dla przykładu, nasza firma nazywa się „Ciastkownia” i zajmuje się sprzedażą wypieków. Nie chcemy jednak by jedyną opcją wyszukania naszej firmy, było wpisanie w Google jej nazwy. Chcemy żeby wyświetlała się także po wpisaniu słów takich jak ciastka, ciasta, wypieki, torty weselne itp.
Zrozumienie zagadnień związanych z oceną jakości twojej witryny przez wyszukiwarki byłoby trudne dla osób dopiero zagłębiających się w temat SEO, a w dodatku bardzo czasochłonne. Dlatego właśnie w tym artykule przedstawię Ci proste i sprawdzone metody na podniesienie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Skąd przeglądarka wie, jak wygląda nasza strona? Tworzenie Sitemap’y
Sitemapa to zorganizowana lista wszystkich podstron należących do twojej witryny, podzielona na kategorie. Wyszukiwarki internetowe znajdując sitemapę na twoim serwerze, zaczynają kierować się informacjami w niej zawartymi, określając które treści są tymi kluczowymi, a które dodatkowymi. Za pomocą sitemap możemy określić także, które ze stron mają NIE wyświetlać się w wynikach wyszukiwania (np. strona logowania do panelu administratora).
Stworzenie sitemap’y nie jest wcale trudne. Jeżeli do budowy swojej strony użyłeś WordPress’a, wystarczy wgrać jedną wtyczkę i uruchomić sitemap’ę. Pełny poradnik znajdziesz tutaj. Jeżeli jednak nie posiadasz strony zbudowanej na CMS’ie to wystarczy w edytorze tekstu (może być nawet notatnik) utworzyć plik sitemap.xml i uzupełnić go w sposób przedstawiony na obrazku niżej, a następnie wgrać go do katalogu głównego naszej strony.
Jak prędkość wpływa na SEO? Optymalizacja obrazów
Jeżeli nie używasz żadnych obrazów na twojej stronie, to zacznij! Wyszukiwarki kochają obrazy, bo sprawiają, że twoja strona staje się bardziej czytelna i przyjazna dla oka. Dodatkowo każde ze zdjęć jest indeksowane przez grafikę Google. Daje Ci to dodatkowe pole do popisu jeżeli chodzi o SEO. Obrazki na stronie mają mnóstwo zalet, ale mogą okazać się zabójcze dla pozycjonowania twojej strony w internecie. Obrazy zajmują bardzo dużo pamięci, co wpływa na prędkość ładowania się strony. Dlatego należy przede wszystkim pamiętać, by wielkość obrazu była dostosowana do wyświetlanego miejsca. Małe logo w stopce czy w menu nie musi być rozdzielczości 4K skoro, wyświetlane jest zaledwie 200 pikseli. Wystarczy zmniejszyć wymiary grafiki, a automatycznie nasza szybkość ładowania strony wzrasta razem z pozycją w Google. Warto także skorzystać z bardziej skompresowanych formatów zdjęć. Zamiast .png warto użyć .jpg jeżeli obraz nie posiada przezroczystego tła. Jeżeli mamy taką możliwość, dla stron internetowych obecnie najlepszą opcją jest korzystanie z formatu .webp.
Jeżeli chcemy sprawdzić, jak szybko ładuje się twoja strona, Google udostępnia darmowe narzędzie Google Page Insights. Wystarczy podać tylko link do naszej strony i zaczekać na wyniki. www.pagespeed.web.dev
Co my tak właściwie sprzedajemy? Słowa kluczowe, a SEO
Tutaj właśnie dochodzimy do meritum całego artykułu i najważniejszej kwestii przy pozycjonowaniu. Nic tak bardzo nie wpłynie na pozycję naszej strony jak słowa kluczowe. Google wyświetlając nam wynik, musi być pewien, że to, co nam wyświetla to na 100% to, o co go zapytaliśmy. A skąd ma wiedzieć, o czym tak naprawdę jest twój blog lub jaką tak naprawdę ofertę przedstawia strona jeżeli mu sami o tym nie powiemy?
Wyszukiwarki wyłapują powtarzalne słowa na twojej witrynie i na podstawie ich określają komu wyświetlić twoją stronę. Jeżeli twoja firma zajmuje się pieczeniem ciast, a na stronie występuje słowo „ciasta” tylko w jednym miejscu, wyszukiwarka nie będzie pewna czy to słowo nie trafiło tam przypadkiem. Jeżeli jednak w całej treści będziemy wspominać o ciastach, w co trzecim zdaniu, wtedy wyszukiwarka będzie pewna, że zajmujesz się ciastami.
Przy doborze słów kluczowych ważna jest hierarchia. Najważniejsze słowa powinniśmy umieścić w nagłówkach strony. Dzięki temu wiadomym będzie, czym tak naprawdę się zajmujemy. Nie tylko dla przeglądarki, ale także dla użytkownika. Pozycjonowanie się pod słowo „ciasta” prawdopodobnie będzie bardzo trudne, więc należy sprecyzować jak najbardziej, czym się dokładnie zajmujemy. Wszystkie piekarnie w całej Polsce prawdopodobnie posiadają w swojej ofercie ciasta, więc podkreślmy w treści, że my sprzedajemy ciasta w jakiejś konkretnej lokalizacji. Na przykład „Ciasta Gdańsk”. W tym momencie zaczynamy konkurować tylko i wyłącznie z innymi piekarniami w Gdańsku, a nie musimy martwić się o miasta na drugim końcu Polski. Warto także podkreślić co to są za ciasta. Być może nasza piekarnia specjalizuje się w ciastach ślubnych, a być może w dodatku ciastach czekoladowych. Jeżeli uwzględnimy to w treści, to zwiększamy prawdopodobieństwo, że osoba szukająca w Google „Czekoladowe ciasto na ślub Gdańsk” znajdzie pierw twoją stronę, zanim zajrzy do konkurencji.
Strona ze zdjęcia www.baccate.pl
Jak widać SEO nie musi być wcale takie trudne. Jeżeli jednak chciałbyś bym pomógł Ci z poprawą twoich wyników, napisz do mnie przez formularz na stronie Kontakt.
Świetny artykuł ale warto wspomnieć o znacznikach alt przy zdjęciach 😀